Aan tafel in 1-2-3 euro: cocreatie OCMW Kortrijk en Colruytgroup

Het OCMW en de stad Kortrijk en Colruyt gingen twee jaar geleden een partnership aan. Samen ontwikkelden ze het concept ‘Aan tafel in 1-2-3 euro’.

Met een budgetvriendelijk receptenboekje wilden ze ouders die kampen met budgettaire problemen, helpen om lekker en evenwichtig te koken voor hun gezin en om goedkoop en snel boodschappen te doen. Dit past voor beiden in de bredere bezorgdheid om vanuit hun eigen waarden en expertise bij te dragen aan oplossingen op maat voor kwetsbare gezinnen in België.

Partnership met Stad en OCMW Kortrijk

Kortrijk en Colruyt werkten samen als volwaardige partners. De stad en het OCMW kennen de noden van kwetsbare gezinnen en hebben de expertise om hen te begeleiden. Colruyt heeft de culinaire kennis en het assortiment om lekker en evenwichtig te koken. Samen hebben ze een duurzame en economisch haalbare oplossing ontwikkeld om gezond eten mogelijk te maken voor kwetsbare gezinnen met kinderen.

Aan tafel in 1-2-3 euro

Het receptenboekje bevat 6 gemakkelijke en kindvriendelijke recepten. Elk recept geldt voor 3 ruime porties en kost gegarandeerd niet meer dan 1, 2 of 3 euro per portie. De klant weet vooraf wat hij zal betalen aan de kassa. Want in de prijs zijn de volledige verpakkingen inbegrepen, ook al wordt er in het recept een kleinere hoeveelheid gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan diepvriesverpakkingen.

Elk recept bevat bovendien tips om restjes van de maaltijd te verwerken, zodat de klant overschotjes nuttig kan gebruiken. Er worden ook tips gegeven om kinderen te laten helpen in de keuken.

Begeleiding om slim te winkelen

Het OCMW Kortrijk organiseerde met de steun van Colruyt enkele extra activiteiten zoals kookdemonstraties en winkelbezoeken om mensen tips mee te geven om slim, snel en goedkoop boodschappen te doen. Dat zorgt, naast het leren van goede gewoontes, ook voor leuke ontmoetingen met andere gezinnen.

Testgroep en uitrol

Het OCMW stelde een testgroep samen van 144 gezinnen met thuiswonende kinderen. Die groep kreeg van maart tot augustus 2016 om de 2 weken het receptenboekje ‘Aan tafel in 1-2-3 euro’. Gedurende 6 maanden werd het concept in Kortrijk getest bij 144 gezinnen. Na afloop werd het positief geëvalueerd door de gebruikers en wordt het vanaf oktober 2016 uitgerold in heel België.

In Kortrijk zijn er ondertussen 260 deelnemende gezinnen, in België in totaal 1450 gezinnen.

Meer info over 1-2-3 euro bij arnout.vercruysse@kortrijk.be

Bekijk hier de Focus-WTV reportage in het kader van 17 oktober, Werelddag van verzet tegen armoede.

Advertenties

2 thoughts on “Aan tafel in 1-2-3 euro: cocreatie OCMW Kortrijk en Colruytgroup

  1. Goed initiatief, denk ik, maar een vreemd artikeltje. “Het OCMW en de stad Kortrijk en Colruyt gingen twee jaar geleden een partnership aan” staat er in de inleiding, maar het eindigt met “Na afloop werd het positief geëvalueerd door de gebruikers en wordt het vanaf oktober 2016 uitgerold in heel België”. Het initiatief komt dus niet van Stad Kortrijk, het is iets landelijks. Maar wie nam dan het initiatief? Komt dit van de overheid, of is het een promocampagne van Colruyt?

    Like

    1. Twee jaar sloegen Stad en OCMW Kortrijk en warenhuisketen Colruyt de handen in elkaar voor ‘Aan tafel in 1-2-3 euro’. Dit concept werd in co-creatie ontwikkeld door Colruyt en OCMW Kortrijk. Om het concept te testen werden er 144 gezinnen bevraagd vanuit sociale dienst.
      De feedback van de testgroep waren hartverwarmend positief. Het boekje gaf hen veel inspiratie voor de dagelijkse keuken, zonder dat ze het hoofd moesten breken over de prijs.
      Uit de test blijkt dat de oorspronkelijke doelstellingen die Kortrijk en Colruyt voor ogen hadden, grotendeels bereikt werden: bij ouders met kinderen een deel van de zorg wegnemen, hen het gevoel van controle geven over het budget, en motiveren om zelf aan de slag te gaan met recepten en slim te shoppen. De begeleiding door OCMW Kortrijk werd positief ervaren. Wie deelnam aan een winkelbezoek of een kookworkshop vond dit een positieve en leerrijke ervaring.

      Na de test besloot Colruyt om dit concept verder te verspreiden. Als OCMW Kortrijk hebben we andere sociale organisaties geïnformeerd zodat ook zij gezinnen kunnen informeren en anderzijds maakte Colruyt dit bekend op platsforms waar andere OCMW’s aandeelnemen zodat zij ook aan de slag kunnen gaan met ‘ Aan tafel in 1 2 3 euro’.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s